Декларування публічних службовців: перевірка задекларованих активів
Декларування публічних службовців: перевірка задекларованих активів
У Полтавській обласній військовій адміністрації в межах забезпечення взаємодії щодо ефективності, прозорості та доброчесності роботи органів влади зауважили, що публічні службовці, задля ефективного та якісного виконання своїх обов’язків, повинні у своїй діяльності керуватися принципами прозорості і відкритості в органах влади та створення умов для чесного та відкритого діалогу між владою та громадськістю одним з яких є підвищення рівня відповідальності державних службовців відповідно до вимог Закону України „Про запобігання корупції” у сфері фінансового контролю.
Протягом звітного періоду посадові особи та державні службовці облвійськадміністрації, райвійськадміністрацій та окремі категорії працівників підприємств, установ, організацій Полтавської області мали можливість здійснити електронне подання декларацій про доходи, майно та фінансові зобов’язання.
Однак, відтепер всі подані декларації будуть охоплені увагою Національного агентства з питань запобігання корупції за рахунок нового інструменту автоматизованої перевірки. За результатами оцінки ризиків декларації буде обрано спосіб її перевірки - автоматизовано чи уповноваженою особою НАЗК.
Варто відзначити, що одним з етапів проведення повної перевірки декларацій є визначення точності оцінки задекларованих активів. Мається на увазі відповідність зазначеної в декларації вартості об’єктів декларування відомостям про ринкову вартість аналогічних об’єктів на дату їх набуття.
Перевірка на точність оцінки здійснюється щодо задекларованих активів, які:
- належать декларанту або іншим особам на праві власності, якщо їх набуття відбулось за дорученням декларанта, або він може прямо чи опосередковано розпоряджатися ним;
- набуті під час поширення на декларанта вимог та обмежень, передбачених ст. 23, 45 Закону України „Про запобігання корупції”.
- Національне агентство аналізує задекларовану вартість об’єктів рухомого та нерухомого майна і досліджує ринкову вартість цих або аналогічних об’єктів на момент їх придбання. Це здійснюється за даними відкритих джерел, інформації про майно зі схожими характеристиками, у тому числі в реєстрах, базах даних Фонду державного майна України тощо.
Якщо задекларована вартість майна не відповідає ринковій, Національне агентство звертається до декларанта за поясненнями. Декларант зобов’язаний надати документи (за їх наявності) та пояснення про фактори, які вплинули на формування саме такої вартості майна.
За результатами аналізу інформації та наданих документів встановлюється дотримання точності оцінки задекларованих активів.
Якщо виявиться, що публічний службовець отримав майно вартістю, нижчою за ринкову, це може кваліфікуватися як порушення вимог ст. 23 Закону України „Про запобігання корупції”. За таке порушення особа може бути притягнута до адміністративної відповідальності за ст. 172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.